Stálá expozice
  /  Stálá expozice

Braunova socha loutkou

Stálá výstava Braunova socha loutkou obsahuje 50 autorských objektů z dílny Jiřího Nachlingera. Představuje unikátní cyklus soch-loutek inspirovaných Braunovými sochami nejen v Kuksu a okolí. Řadí je do tematických celků, aby pokračovaly ve vyprávění příběhu barokního Kuksu pro dnešní návštěvníky.

img-inner-01

Tak skoro každý den, a zadarmo to je, se hostům pro plezír divadlo zahraje.
Však chlípné neřesti a nectné pohoršení je zcela zrušeno a povoleno není.
Zde ukazuje se, jak podvod mistra skosí a ctnost jak nakonec palmu vítězství nosí.

G. B. Hancke (1722)

289eccbe-fa65-435c-a27c-0f93264834aa_rw_1920

V roce 2008 vytvořil Jiří Nachlinger pro připravované absolventské představení režiséra Petra Haška nadživotní sochu-loutku ďábelského notáře podle Braunovy předlohy Fitzli-Putzliho, který už léta v Comoedien-Hausu v Kuksu „bydlí“. O několik let později oslovil majitel a zakladatel Galerie, Stanislav Bohadlo řezbáře, sochaře a scénografa k vytvoření celého braunovského souboru velkých marionet – Anděla žalostné smrti, Statečnosti, Naděje, Spravedlnosti, Moudrosti, Cudnosti, Obžerství, Zoufalství, Davida, Herkomana, Fitzli-Putzliho, kukských trpaslíků Natana Hirschla (pražského židovstva Primas a hebrejského zákona aprobovaný mistr-loutkář), Nicolo Cantabelly (savojský ras), ale také Krista, Sporcka a Brauna…

Jiří Nachlinger (1981)

Řezbář a loutkářský technolog, pokračovatel čtvrté generace řezbářů ze šumavské samoty. Zakladatelem rodinné tradice byl pradědeček Josef Jungbauer (1888). Jiří Nachlinger prožil dětství v Prachaticích, kde se vyučil řezbářství v dílně svého otce Jiřího (1958) a dědečka Jana (*1930). Absolvoval ve světě unikátní obor Řezbářství a tvarování dřeva na SUPŠ v Praze, poté pokračoval na Akademii múzických umění, obor Scénografie loutkového a alternativního divadla, pod vedením Josefa Krofty a Pavla Kalfuse. Jeho diplomová práce barokní divadelní skulptura Fitzli-Putzli – ho propojila s barokním Kuksem, F. A. Šporkem a především s muzikologem Stanislavem Bohadlem, zakladatelem festivalu Theatrum Kuks. Pro kukskou Galerii loutek v Comoedien-Hausu vytváří další udivující objekty. Kromě divadelní scénografie se také zabývá filmovou animací (např. spolupráce s AT Studiem na realizaci seriálu Les Temps de Fondation nebo s A. Pachnerem na vzniku animovaného autorského filmu Jeden král měl koně, 2011). Je autorem dřevěné stavebnice Perfo pro rozvoj manuální zručnosti, fantazie a hravosti, určené nejen dětem. Spolu s otcem Jiřím Nachlingerem se věnuje barokní řezbě v rodinné dílně v Nebahovech u Prachatic.

Lenka Jaklová

Divadelní park s expozicí loutek v Kuksu byl pořízen za přispění prostředků státního rozpočtu České republiky z programu Ministerstva pro místní rozvoj.

Tvorba loutek byla financována Královéhradeckým krajem.